Kortfattat
Alla anställda hos Vår Omtanke har skyldighet att omgående rapportera missförhållanden och/eller påtagliga risker för missförhållanden direkt.
Exempel på missförhållanden:
Om du är osäker, rapportera in det som har skett/upptäckts så får din kundansvariga bedöma det vidare.
Rapportera in via ett digitalt formulär som du finner här
Rapporteringsskyldighet av missförhållande enligt LSS
Alla anställda hos Vår Omtanke (inkl. ev. praktikanter under utbildning och deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program) ska omgående rapportera missförhållanden och/eller påtagliga risker för missförhållanden direkt till sin kundansvariga eller till verksamhetschefen.
Med missförhållande avses såväl utförda handlingar som handlingar som någon av försummelse eller av annat skäl har underlåtit att utföra och som innebär eller har inneburit ett hot mot eller har medfört konsekvenser för enskildas liv, säkerhet eller fysiska eller psykiska hälsa.
Exempel på missförhållanden:
Om du är osäker, rapportera in det som har skett/upptäckts så får din kundansvariga bedöma det vidare.
Hur ska jag rapportera ett misstänkt missförhållande?
Som anställd på Vår Omtanke är du skyldig att rapportera ett misstänkt missförhållande omedelbart till företaget. Detta kan göras på olika sätt:
Kortfattat
Vår Omtanke arbetar kontinuerligt med att förbättra och utveckla verksamheten och den assistans vi utför åt våra kunder. Därför är det oerhört viktigt att vi får reda på när något går fel eller inte blir som det var planerat. Syftet är inte att hitta VEM som gjort fel utan VAD som kan göras för att undvika att det händer igen.
Exempel på avvikelser:
Om du är osäker, rapportera in det som har skett/upptäckts så får din kundansvariga bedöma det vidare.
Rapportera in via ett digitalt formulär som du finner här
Rapportering av avvikelser
Vår Omtanke arbetar kontinuerligt med att förbättra och utveckla verksamheten och den assistans vi utför åt våra kunder. Därför är det oerhört viktigt att vi får reda på när något går fel eller inte blir som det var planerat.
I kundens genomförandeplan fastställs de rutiner som finns i assistansuppdraget. När något i kundens vardag avviker från de uppsatta rutinerna kallas det för en avvikelse. Alla avvikelser ska rapporteras till Vår Omtanke så snart som möjligt. Syftet är inte att hitta VEM som gjort fel utan VAD som kan göras för att undvika att det händer igen.
Exempel på avvikelser:
Om du är osäker, rapportera in det som har skett/upptäckts så får din kundansvariga bedöma det vidare.
Hur anmäler jag en avvikelse?
En avvikelserapportering kan göras på flera olika sätt. Det viktiga är att Vår Omtanke får information om avvikelsen och kan påbörja en utredning så snart som möjligt. När du gör en avvikelserapport så är det bra om du kan vara så detaljerad som möjligt om händelseförloppet (t.ex. tidpunkt, plats etc) men det är inget krav. Om Vår Omtanke behöver mer information om avvikelsen kommer du att kontaktas av din kundansvariga.
Avvikelsens kan rapporteras på olika sätt:
Ett barn ska aldrig fara illa eller riskera att fara illa. Du som arbetar på Vår Omtanke och misstänker att ett barn (person under 18 år) far illa har en skyldighet att genast anmäla detta till:
En anmälan kan göras via telefon, brev, email eller personligen. Kontakta kommunens socialtjänst och gör anmälan omgående.
Anmälningsplikten för anställda gäller endast om barnet eller någon av dess föräldrar är kund hos Vår Omtanke, annars gäller inte anmälningsskyldigheten. Emellertid står det i lagen att var och en som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta till socialnämnden (14 kap. 1 c § SoL).
Copyright © 2021 Vår Omtanke AB | All rights reserved | Allabolag.se
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.
Alla cookies som kanske inte är särskilt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och som används specifikt för att samla in användarnas personuppgifter via analyser, annonser, annat inbäddat innehåll kallas icke nödvändiga cookies. Det är obligatoriskt att skaffa användarens samtycke innan du kör dessa cookies på din webbplats.